Jaarverslag 2015

Geplaatst op door Detty Brink

Met veel plezier presenteer ik u het Jaarverslag 2015.

2015 was een jaar waarin Woonborg een periode van heroriëntatie heeft afgerond. Dat zorgde voor een heldere koers: we staan voor betaalbaar wonen en om dat te kunnen doen, letten we goed op de financiën.

Compact team verzet veel werk
We hebben een gezonde organisatie. Onze beheerlasten zijn laag en dat kwam tot uiting in de Aedes benchmark: Woonborg is de meest efficiënte woningcorporatie van Nederland. We verzetten veel werk met relatief weinig mensen. De financiële ruimte die dat oplevert, zetten we in om onze volkshuisvestelijke opgave te vervullen. Of dat nou gaat om betaalbare huren of om nieuwbouw en goed onderhoud; Woonborg heeft de investeringsstop uit 2012 omgebogen naar een stevige en solide investeringsstroom.

Persoonlijk, benaderbaar en dichtbij
In diezelfde benchmark werd de dienstverlening door onze klanten als ‘goed’ beoordeeld. Daar zijn we blij mee, maar we willen een stap verder gaan. Daarom zetten we in 2016 volop in om te werken aan nog betere klantprocessen en optimaal werken. We willen dat we bij onze huurders bekend staan als persoonlijk, benaderbaar en dichtbij.

Meer positie voor huurders
Bij alles wat we doen, staan onze huurders voor ons centraal. In de nieuwe Woningwet krijgen huurders nog meer positie en wij vinden dat goed. Naast het feit dat de Woningwet ook allerlei voorschrijvende kanten heeft, biedt juist dit aspect veel mogelijkheden om als woningcorporatie te doen wat belangrijk is voor huurders en daarin samen op te trekken.

Samenwerken met partners: smaakt naar meer
Samen optrekken doen we ook met onze partners. We zijn tevreden over die samenwerking met bijvoorbeeld de Algemene Huurdervereniging WOON, gemeenten en lokale welzijns- en zorginstellingen. En dat smaakt ook naar meer! We willen deze samenwerkingsverbanden verder intensiveren.

Met vertrouwen de toekomst tegemoet
De resultaten en cijfers van 2015 zijn goed. Wij zien goede kansen om onze volkshuisvestelijke ambities te realiseren en de klanttevredenheid nog verder te verbeteren. Kortom: Woonborg heeft een goed jaar achter de rug en we zien de komende jaren met vertrouwen tegemoet.

Esther Borstlap, directeurbestuurder