Woningverbetering? Bewoners helpen mee!

Nee, bewoners staan niet op de steigers om zelf de nieuwe dakisolatie aan te brengen. Ze slijpen ook niet de voegen uit. En de nieuwe kunststof kozijnen hoeven ze er niet zelf in te zetten. Dat is en blijft allemaal het werk van de aannemer. Wat doen bewoners wél? Ze denken mee over de renovatieplannen. Ze beslissen zelf of ze meedoen. En ze houden een vinger aan de pols als de aannemer aan het werk is.

In een projectcommissie zjin de lijntjes kort en dat is prettig.

Renovatieplan waar huurders blij van worden

Huurders zijn bijvoorbeeld nauw betrokken bij de woningverbetering aan de Hofakkers, Middenweg en de Geerakkers in Annen. Voordat er een plan lag, nodigde Woonborg ze uit bij De Grutter. Hoe ervaren jullie de woning? Wat is fijn en wat kan beter? Hoe comfortabel is de woning? Wat vindt u van de indeling? Hoe is het wonen in de buurt? Dat wilde Woonborg weten, zodat er een renovatieplan voor de huizen kwam waar de huurders blij van werden. Want zij moeten er wonen. Op basis van inbreng van bewoners en de kennis van Woonborg, kwam het plan tot stand. Er volgde een informatiebijeenkomst. Ook bezochten medewerkers de huurders thuis om ervoor te zorgen dat iedereen op al zijn vragen antwoord kreeg. Alle huurders stemden in met de renovatie.

Huurders in de projectcommissie

Woonborg vindt het belangrijk dat huurders tijdens de werkzaamheden meedenken over hoe de uitvoering verloopt. En dat vragen, ideeën en klachten van huurders snel op de juiste plek terecht kwamen. Daarom riep Woonborg in Annen net als anders een projectcommissie in het leven met daarin mensen van de aannemer, van Woonborg, van huurdersorganisatie AH WOON én vanzelfsprekend: huurders van de 26 woningen aan de Middenweg, Geerakkers en Hofakkers. "Ik was eerst de enige die er belangstelling voor had", zegt Arend Froma van Geerakkers nummer 4. Zijn buurvrouw Aaltje Klinkhamer kwam het team versterken. Allebei hadden ze in de bijeenkomst bij De Grutter meegedacht over de renovatie. Arend: “Ik woon hier nog niet zo lang en ben een van de jongsten, dus ik heb eerst maar eens even om me heen gezien van hoe of wat.” Aaltje had een concreet voorstel: “Toen ik hoorde dat we nieuwe kozijnen kregen zei ik: zou het dan niet beter zijn als de ramen wat lager werden? Er wonen hier allemaal oudere mensen. Ik lap mijn ramen nog zelf en met de huishoudtrap kan ik er net bij. Maar het is wel gevaarlijk.” In het definitieve plan kregen de huizen lagere ramen.

Werken aan wederzijds begrip

De projectcommissie die de werkzaamheden bespreekt, komt iedere maand bij elkaar. Arend en Aaltje brengen er vooral vragen en klachten van de huurders in. "We horen toch wel vaak: als we dit hadden geweten, hadden we de renovatie niet gewild", zegt Arend. "De mensen van de aannemer lopen in en uit. Ze zijn hier bezig, ze zijn daar bezig. Het wordt vies. Er is lawaai. Je weet niet meer waar je moet zitten in je eigen huis. Het duurt de mensen gewoon te lang”, zegt Aaltje. Zelf probeert ze bij de huurders begrip te kweken door te zeggen ‘het is nu nog even moeilijk maar het wordt heel mooi’. “De meeste bewoners zijn behoorlijk op leeftijd. Die kunnen het allemaal niet overzien. En Woonborg heeft vooraf de overlast wel een beetje gebagatelliseerd”, vult Arend aan. “Daar hebben we het onder andere over in de projectcommissie. Bijvoorbeeld hoe het was voor een echtpaar dat zorg nodig heeft. Voor hen was de renovatie extra pittig. Dan kan je wel zeggen: het wordt straks heel mooi, maar daar hebben ze op dat moment geen boodschap aan. Dat bespraken we in de projectcommissie. Woonborg pakte het signaal direct op en een medewerker is bij die mensen op bezoek geweest om te praten. Met een bloemetje. Het was goed dat ze dat gedaan hebben.”

Fouten melden

Aaltje en Arend komen in de projectcommissie ook met bouwkundige vragen. Zoals over de goten. Met al die hoge bomen zitten die vol blad. Vooral Aaltje, die op de hoek woont, heeft er veel last van. Ze wil geen lekkage. "Door de nieuwe constructie waait het blad de goot niet uit. Als de pannen nou iets hoger worden gelegd ...", stelt Arend voor, die een bouwkundige opleiding heeft. Zelf heeft hij in zijn huis nog wat koudebruggen geconstateerd. "Van de week vroor het en ik durf te wedden dat de buitenmuur in de keuken aan de binnenkant maar vijf of zes graden was. Daar is de isolatie dus nog niet helemaal goed. Als we weer vergadering hebben, zeg ik dat."

Luisteren

Aaltje en Arend hebben het gevoel dat de aannemer en Woonborg goed luisteren naar de inbreng van de huurders. De lijntjes zijn kort, en dat vinden ze prettig. De huurders vinden het fijn dat ze in Aaltje en Arend een aanspreekpunt hebben die hetzelfde meemaken als zij. Want de aannemer en de mensen van Woonborg, die gaan aan het eind van de werkdag gewoon weer naar huis. Nog even doorbijten, en dan is de renovatie klaar. "Bij mij is het vrijwel af. Het is echt heel erg fijn wonen nu. Goed geïsoleerd en lekker warm. Het is de overlast waard geweest", zegt Aaltje.

Dit artikel is gepubliceerd in het Woonblad, editie december 2018. Dit project is afgerond.